Kontoret

16/5 -15 Hailu Mergia (Ethio-jazz legend) & Sofia Jernberg @ KONTORET

IMG_0403
16/5 -15 Hailu Mergia (Ethio-jazz legend) & Sofia Jernberg @ KONTORET

Det blir en exklusiv och intim konsert även på Kontoret efter det att Haliu och Sofia har uppträtt på Bohusläns Museum kl 14.00. Kom och se konserten på Bohusläns Museum, på kvällen kl 20.00 är det först till kvarn som gäller. Här får du chansen att möta artisterna och se dem uppträda på kassettens mytomspunna kontorsscen. I samband med konserten är det B.Y.O som gäller (Bring your own) dryck och tilltugg.

Kulturföreningen Uddevallakassetten i samarbete med Studiefrämjandet.

Hailu Mergia och Sofia Jernberg bearbetar gamla etiopiska folkmusikklassiker och framför dessa på en liten Sverigeturné. – Elena Wolay, “Saker jag ser fram emot…” LIRA nr 2, 2015.

“Hailu Mergias historia är av Rodriguez-klass

En av Etiopiens allra främsta keyboardister, han var bortglömd sedan ett par decennier men fortsatte att göra musik medan han försörjde sig på att köra taxi i Washington DC. Så återupptäcks han av en bloggare med fäbless för obskyra afrikanska kassetter och kastas på nytt ut i strålkastarljuset” (Awesome Tapes From Africa) . Källa – svd.se

hailuposterkontoret

————————————————————————-
På sjuttiotalet spelade Hailu Mergia med Walias Band, tillsammans med bland andra ethio-jazzens fader Mulatu Astatke. Devar en grupp i Addis Abebas musikaliska toppskikt. En av deras låtar, instrumentalhiten ”Muziqawi Silt”, har flera årtionden senare nått en ny publik över hela världen genom en av samlingsskivorna i Ethiopiques-serien. Då låten spelades in hade Haile Selassies regering nyligen störtats och allt strängare restriktioner började tillämpas på Etiopiens musikliv. När Walias Band turnerade i USA i början av åttiotalet bestämde sig därför delar av gruppen att stanna kvar och söka sin lycka som musiker i Washington DC. Hailu Mergia började köra taxi samtidigt som han fortsatte skriva och spela musik. Han spelade in i ensamhet, en musik som kombinerade klanger från ungdomens Addis Abeba med modern teknologi. Amhara, Tigrinya och Oromo-melodier svävade lätt över futuristiska rytmlandskap. En trummaskin, ett elpiano och en Yamaha DX7 var hans verktyg, tillsammans med dragspelet – ett instrument som utgjorde en sorts emotionell direktförbindelse med den gamla etiopiska musiken för honom: ”Etiopier har en särskild känsla för dragspelsmusik, det väcker många minnen till liv”, sa Mergia i en intervju.

”Hailu Mergia and his Classical Instrument” blev namnet på en av många kassetter som spelades in hemma i källaren. En jazzig samling instrumentala låtar som och på samma gång är en musikalisk lägesrapport från andra sidan Atlanten, men det kunde lika gärna vara från en ödslig stjärna långt bort i yttre rymden: ”Jag är ensam men jag lever”. Hailu Mergias musik spreds bland de etiopiska minoriteterna i USA medan dess upphovsman fortsatte köra taxi i huvudstaden. Först 2013 nådde ”Hailu Mergia and his Classical Instrument” en bredare publik i samband med att bolaget Awesome Tapes From Africa återutgav albumet som CD, kassett och vinyl (recension i Pitchfork). 2014 följdes den upp av en återutgåva av Hailu Mergias skiva med Walias Band, ”Tche Belew”: en milstolpe inom etiopisk jazz som i originalutgåvan sålts för fantasibelopp på Ebay.
————————————————————————–

“När amerikansk jazz krockade med etiopisk musik i slutet av 60-talet uppstod ett sound som än idag låter underbart svängigt och läckert beslöjat. Denna coola, torra musik nådde plötsligt en yngre och bredare publik häromåret när den hördes på soundtracket till filmen ”Broken Flowers” och samplades av Nas & Damian Marley. Hailu Mergia var på 70-talet keyboardist i Walias Band, en av de främsta jazzgrupperna i Addis Abeba, och 1985 släppte han ett kassettband med egensinniga och fantastiska soloinspelningar där han spelar elpiano, synt och dragspel över råa trummaskiner. När hippa skivbolaget Awesome Tapes From Africa hittade dessa inspelningar och gav ut dem på nytt tidigare i år återupplivades Hailu Mergias musikkarriär, efter att han i många år försörjt sig som taxichaufför i New York.

Den åldrade och bortglömde mästaren letades upp och tackade ja till att ge sig ut på turné igen – en ”Searching for Sugar Man”-liknande historia som “. Källa – Annika Flynner

—————————————————————————-

It is easy to understand the return of the Hailu Mergia to the world of music as one of the most unlikely comebacks of the last few years:

The keyboardist was a major star in 1970es Ethiopia, presiding over the country’s leading instrumental ensemble Walias Band, which worked restlessly on the Addis Ababa hotel circuit and jamming with luminaries like Duke Ellington and Manu Dibango. In 1981 a good part of Walias including Hailu used the first ever US tour of an Ethiopian music group to escape the dictatorial Mengistu regime. Since then Hailu has been a resident of the Washington DC area, spending most of his recent years as a cab driver at the capital’s Dulles Airport and playing only privately.

Enter Brian Shimkovitz, operator of the acclaimed blog-turned-record label Awesome Tapes From Africa, who came across “Hailu Mergia & His Classical Instrument”, a somehow obscure 1985 cassette, in a music store in Ethiopia, tracked down the old maestro and reissued it: This charming tape has both a nostalgic feel (in its attempt to revive the accordion, once East Africa’s leading instrument before electrified “western” rock style instrumentation took over) as well as a futuristic dimension (recorded by the exiled Hailu all by himself in multi-track it features a host of synthesizers and drum machines). On the back of Shimkovitz’ reissue of “Classical Instrument” (which came out June 25 2013), Hailu started to play live again – in the US with the New York based Afrobeat band Low Mentality and in Europe with a hard-to-beat rhythm section made up from two leading Australian improvisors living in Berlin: Tony Buck (drums) and Mike Majkowski (bass). In May 2015 he will play a very few selected shows with Swedish-Ethiopian soprano Sofia Jernberg.

—————————————————————————-

Sofia Jernberg (who was born 1983 in Ethiopia) is a Swedish soprano, voice-artist, improviser and composer. Between 2002 and 2004, Jernberg studied jazz at Fridhems Folk High School. Later she studied for Per Mårtensson and Henrik Strindberg at The Gotland School of Music Composition. In 2008, she received the Royal Swedish Academy of Music’s jazz award. Jernberg is the leader (together with the pianist Cecilia Persson) of the chamber jazz group Paavo and is also one of three featured singers in Mats Gustafsson’s Fire! Orchestra. Jernberg is also working on the contemporary classical music scene, in which she serves as both singer and composer.

Links:

Hailu Mergia Reissues (download links)
Hailu Mergia: Hailu Mergia And His Classical Instrument http://goo.gl/s2Rwu9
Hailu Mergia and The Walias: Tche Belew https://db.tt/02lyPiIN

Sofia Jernberg Videos
http://goo.gl/xIYBAw

Sofia Jernberg Wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/Sofia_Jernberg

About uddevallakassetten

Uddevallakassetten kultur & livemusik i Uddevalla

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: