Vad är centrumutveckling i Uddevalla?
Den gångna veckan gick Uddevalla Centrumutveckling till full attack mot samtliga ideella kulturarrangörer i Uddevalla. Man kontaktade Kultur & Fritid för att be dem stoppa musikföreningarnas affischerande och man har satt upp klisterlappar över hela staden med texten “Affischering förbjuden”. Kom nu ihåg att det fortfarande inte finns några officiella anslagstavlor i Uddevalla. Detta samtidigt som man bombarderar centrum med reklam som exempelvis gatuskyltar med butiksnamn, tv-skärmar som pumpar fram budskapet köp köp köp. Det strikt kommersiella ska framhävas och det kulturella kvävas. Varför, känns som en relevant fråga. Jag har full förståelse för att affärsidkarna i centrum behöver allt stöd de kan få. Jag både bor, lever och försöker handla i Uddevalla centrum. Ett medvetet val då jag vill stötta butikerna i centrum.
Kollisionen mellan det som jag menar är utveckling av centrum, och det som Uddevalla Centrumutveckling menar är utveckling består i att jag och många med mig upplever att ett centrum blir levande om de mjuka värdena värderas, jag pratat om kulturen där det i främsta hand inte handlar om att man måste köpa något. Jag tror att Uddevallas befolkning och besökare uppskattar exempelvis konserter med både lokala och internationella artister. Nu pratar vi inte om Sean Banan på Torp, utan andra artister där musiken och känslan står i centrum, inte vad man kan till varje pris kan sälja. Det kan också vara konstutställningar, teater, diktläsning, filmvisning. Gemensamt för dessa aktörer och arrangörer är att de ofta agerar helt utan vinstintresse och oftast ideellt. Att annonsera i lokaltidningen är då uteslutet då det är alldeles för dyrt. Att visa för befolkningen i Uddevalla och inte minst besökarna i Uddevalla att det pågår en levande kulturscen sker då istället via affischering och sociala medier. Men var ska vi affischera? I övriga Sverige har man officiella anslagstavlor, i övriga Sverige anser man att ett kulturellt levande centrum är gynnsamt för staden och dess invånare. Kultur är det som skapar trivsel, inte shopping och åter shopping. Jag väljer dock att inte gå till attack mot näringslivet för de är lika viktiga för staden som kulturen. Men det är verkligen tragiskt att näringslivet går till full attack mot kulturen. Det är via affischering som vi når vår publik, det är via affischering som turister, besökare och vi som bor här kan se att vi har ett rikt kulturliv.
Vi vill ju alla trivas och bo i Uddevalla, vi vill alla utveckla centrum. Känns som en tragiskt felsatsning att lägga så mycket energi som Uddevalla Centrumutveckling gör för att slå undan benen på oss som kämpar för att utveckla och berika Uddevalla.
Kan dock glädja Uddevalla Centrumutveckling med att Kulturföreningen Uddevallakassetten valt att inte affischera våra senaste evenemang (Vi väntar på de utlovade anslagstavlorna). Arrangemang gällande föreläsningar på Bohusläns Museum, konserter med världsartister på Uddevallakassetten. Evenemang som nu helt gått förbi de turister och uddevallabor som vandrat upp och ner längs Kungsgatan, evenemang som helt gått förbi de som inte känner till vilka hemsidor där information finns. För exempelvis båtturister så kan det i juni nu upplevts att det här verkar vara en lite tråkig stad där inget händer, samtidigt som det samma kväll är en spännande konsert med ett band från Kanada. Det man som turist möts av är grusparkeringar, tomma butikslokaler och klisterlappar med texten “Affischering förbjuden”.
Lars Wallin
Ordförande Kulturföreningen Uddevallakassetten
Kontakta gärna Uddevalla Centrumutveckling och berätta vad du tycker är utveckling av centrum: Uddevalla Centrumutveckling: Kent Håkonsen, 070-518 71 75 info@uddevallacentrum.se http://www.uddevallacity.se
Bra skrivet Lars! Helt riktigt så är det kulturen som gör samhällen levande och intressanta. Gott att du kämpar som du gör!
Jag hoppas verklien att anslagstavlor kommer upp snart. Hoppas också att apparna för evenemang i Uddevalla skall bli bättre. Stor eloge för allt som föreningslivet gör i och för Uddevalla.
Jag hoppas också att anslagstavlorna kommer upp, gärna innan turistsäsongen är över.
Som f.d. Uddevalla-bo så blir man lite mörkrädd när man ser hur Uddevalla Centrumutveckling far fram. Den gör varken stan lockande eller roligare. Var finns det positiva med förbudsskyltar som förhindrar information om kulturevenemang?! Det ger istället ett intryck om en stagnerad tillväxt och ökad tråkighet!! När jag var ung i Uddevalla så gick det rykte om att stan var Sveriges tråkigaste. Men genom åren så har stan blommat upp, ända tills nu när man tar 10 steg tillbaka igen.
Så ta bort dessa klisterlappar och sätt upp anslagstavlor istället. Det blir så mycket trevligare då.
Mycket bra skrivet, blev faktiskt väldigt chockad då jag vaknade en dag och alla affischer var borta och dem gula små lapparna satt där i stället. Kan passa på att tipsa alla om http://gigguide.se/ där kan man söka leta och lägga in spelningar.
I min värld är ju inte centrumutvecklingen endast av kommersiell natur, utan även av kulturell natur! Det är ju ett enormt tankefel när man anser att kulturen inte får annonsera sina aktiviteter!
Det begriper väl vilken normalbegåvad person som helst att kulturella aktiviteter även kan generera vissa sidoinkomster hos de kommersiella aktörerna! Ett levande kulturellt centrum ger ju dessutom även utrymme för ett mer levande centrum, som i sin tur även genererar kunder till diverse affärsidkare i centrum!
Tycker man att affischer och anslag för kulturella aktiviteter förfular miljön, ja då sätter man ju upp anslagstavlor för avsett ändamål istället! Varför gör man inte det?
Kulturen och föreningslivet måste därför beredas naturliga analoga forum för annonsering, dvs anslagstavlor i centrum! Det går inte alltid att fånga upp allt lokal info i det digitala bruset ute på nätet. Finns egentligen ingen som slår en lockande affisch på en anslagstavla eler liknande.